Nowość na rynku wódek przedstawia Artur Boruta

2018-05-28

Dwór Sieraków Kosher

Koszer znaczy czysty?*

Po raz pierwszy zdecydowaliśmy się wprowadzić na rynek wódkę czystą w rozumieniu polskiego prawa. Wszystkie dotychczas stosowane receptury wódek odzyskane w przepastnej czeluści historii Dworu w Sierakowie, a także receptury stworzone przez nas w ostatnich latach, opierają się na kompozycji wielu ingredientów i każda z nich stanowi osobliwość na rynku wódek. Tym razem zdecydowaliśmy inaczej. Okazało się jednak, że wódka czysta może również posiadać różną jakość w zależności od jakości surowca, zastosowanej wody oraz czystości i higieny produkcji.

Zatem by wyróżnić produkt zdecydowaliśmy się stworzyć wódkę wyjątkową, opartą o starannie wybrany spirytus, na bazie którego wódka ta powstanie. Skosztowaliśmy wielu próbek […]. Zaskoczyła nas próbka spirytusu ziemniaczanego […]: krystalicznie przejrzysty, miękki, przyjazny w zapachu i smaku spirytusu ziemniaczany. Historycznie rzecz biorąc, jeden z najszlachetniejszych spirytusów otrzymywanych w polskim gorzelnictwie od lat. Ponadto prawdziwie bezglutenowy, co zaskakująco okazało się być jego dodatkowym atutem!

Stanęliśmy jednak przed problemem, jak ogłosić, że wódka ta jest naprawdę wyjątkowa. […] Doszliśmy do wniosku, że jest jeden sposób, aby zakomunikować jej wszystkie atuty […]. Słowem-kluczem jest koszerność. […]

Kaszrut [spełnia wiele funkcji i] dowodzi, że najważniejszą potrzebą człowieka może być nie proste zaspokajanie instynktów, ale nadawanie moralnego, etycznego i duchowego sensu jego wszystkim działaniom. Jedzenie staje się zatem niejako „drabiną do nieba”. Takie właśnie znaczenie przypisuje judaizm instynktownej, zwyczajnej czynności i potrzebie człowieka, jaką jest codzienne jedzenie i picie. Mówiąc językiem bardziej odległym od terminologii religijnej, odbywa się to w wyniku przenoszenia zaspokajania głodu z obszaru natury do obszaru kultury. W przypadku judaizmu, centralnym punktem tej kultury jest, oczywiście, Bóg – którego obecność tkwi w podtekście tych wszystkich reguł, zasad, rytuałów i czynności człowieka.

Takie rozumienie krótkiego słowa „kosher” na etykiecie naszej wódki przyświecało pomysłowi zaproszenia rabina do naszej wytwórni, co uważałem za słuszne wszystkim wytłumaczyć. Niektórym przytoczone reguły będą odpowiadać, a niektórzy zapewne oburzą się na ich konserwatywny wymiar i nadmierne uduchowienie. Będą i tacy, którzy zwrócą szczególną uwagę na bezpieczeństwo spożywania posiłków koszernych jako przemyślanych i pozbawionych ryzyka zatrucia. Pozostawiam to sumieniu każdego czytelnika.

Wódka ze swej natury jest koszerna. Potwierdzi to każdy religijny Żyd. Nasza, Ziemniaczana Kosher, jest przygotowywana według wszelkich zasad kaszrutu i została dopuszczona jako wódka na najważniejsze żydowskie święto Paschy, czym chcemy zdecydowanie podkreślić jej czystość w każdym wymiarze. Poświęcona przez Rabina Michaela Schudricha była starannie przygotowywana i została przez nas niemetafizycznie dopieszczona w każdym calu. Mam nadzieję, zostanie przyjęta przez czytelników równie serdecznie, jak serdecznie została stworzona. Życzę przyjemnej degustacji. Lechaim!

*Cały tekst bez skrótów dostępny w najnowszym numerze „Czasu Wina” (nr 2 (92) kwiecień — maj 2018) oraz na stronie czaswina.pl. Znaczenie i sens koszerności przytaczane przez autora za internetowym Forum Żydów Polskich.

pixelpixelpixelpixelpixelpixelpixel